czwartek, 21 lipca 2011

Piast Kołodziej czyli Typ Niepokorny...(1)

Nie będzie to bynajmniej historia "współczesnego wokalisty"  , który tak o sobie śpiewa (ja  typ niepokorny) , lecz wspomnienie o jednym z najwybitniejszych polskich artystów, a przez niektórych uważanym za nr 1 w historii polskiego rocka , nieżyjącym już niestety od siedmiu lat Czesławie Niemenie
Pod koniec lat 60 – tych zobaczyłem w TVP  (wtedy był tylko jeden program i to w dodatku czarno-biały)   fragment festiwalu opolskiego lub  sopockiego z 1967 roku, w którym ujrzałem jegomościa ubranego w strój chłopa z czasów przed Mieszkiem I i fryzurą z tamtej "epoki", wyglądał jak Piast Kołodziej.  Śpiewał coś, że „Dziwny jest ten świat…” – pomyślałem „dziwny to jesteś TY” i takie są  moje pierwsze wspomnienia związane z  twórczością Czesława Niemena. Nie wiedziałem wtedy kim jest, ani o co mu chodzi  (klasa pierwsza szkoły podstawowej była jeszcze przede mną...:-)), jednak,  ponieważ utwór był tak inny od pozostałych , którymi raczyły nas ówczesne media, głęboko zapadł w mojej pamięci. Chyba od mojego Taty (Rodzice pełnili wówczas rolę Google)  dowiedziałem się, że Wykonawcą, który wzbudził mój niepokój jest Czesław Wydrzycki zwany Niemenem. Nazwisko nawet pasowało do Wykonawcy, bo on ten utwór prawie wykrzyczał. Znacznie później dowiedziałem się, że pseudonim Artysty pochodzi od nazwy rzeki  płynącej w pobliżu  miejsca jego urodzenia (pochodził z Nowogródka na Białorusi)
 
Dziwny jest ten świat, Czesław Niemen i Akwarele, 1967

Niestety na kolejną okazję, spotkania z twórczością Niemena musiałem dość długo czekać,
gdyż chyba już wtedy, jak i później, media za nim nie przepadały  ( a programów w telewizji jak również w radiu było tyle co przysłowiowy kot napłakał...).
Czasem udało mi się trafić na pojedyncze utwory Niemena, "puszczane" w Polskim Radiu,  nagrane wraz z  zespołem Akwarele, z którym Niemen związany był  w drugiej połowie lat 60-tych i z którym nagrał trzy płyty długogrające.
 
Wspomnienie, Czesław Niemen i Akwarele, 1967

Pamiętam ten dzień, Czesław Niemen i  Akwarele, 1967

Powyższe piosenki pochodzą z albumu nagranego w 1967 roku "Dziwny jest ten świat", który stał się pierwszą w historii polskiej muzyki "złotą płytą".
Sytuacja dostępu do twórczości, zresztą nie tylko Niemena lecz również i  innych wykonawców, którzy pojawią się na blogu niebawem,  znacznie się poprawiła  gdy w połowie lat 70-tych stałem się szczęśliwym posiadaczem radio-magnetofonu kasetowego wyprodukowanego przez Zakłady Radiowe im. Kasprzaka na licencji firmy Grundig. Wtedy mogłem mieć już  wszystko to co udało mi się upolować  w radiu lub u kolegów. I tak udało mi się nagrać z czarnych winylowych płyt, mocno zużytych, trzy pierwsze albumy Niemena , a na nich przeboje   takie  jak:
 
Płonąca stodoła, Czesław Niemen, 1968


Domek bez adresu,  Czesław Niemen, 1967

Czy nagrany na trzecim wydanym w 1969 roku albumie "Czy mnie jeszcze pamiętasz", utwór "Pod papugami":
 
Pod Papugami, Czesław Niemen , 1969

Na zakończenie  wpisu warto wspomnieć o nagranej w 1966 roku,  na tak zwanej EPce czyli minialbumie, piosence "Sen o Warszawie"
 
Sen o Warszawie, Czesław Niemen, 1966
 
To koniec wpisu ale nie koniec historii...(c.d.n)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz